تبلیغات
آقا سلام فدای تو....

آقا سلام فدای تو....
نویسندگان

سؤال: فلسفه غیبت چیست؟

جواب: علّت غیبت امام مهدى(علیه السلام) از اسرار الهى است كه به حقیقت آن نمى توانیم پى ببریم. براى غیبت موقّت، نمونه هایى از زندگى اولیاى خدا در گذشته و امت هاى پیشین وجود دارد. مثلاً موساى كلیم(علیه السلام) چهل روز از امت خویش غایب شد و همه آن مدت را در میقات گذراند.(1) حضرت مسیح به خواست خدا از چشم امتش پنهان شد و دشمنانش نتوانستند او را بكشند و از بین ببرند.(2) حضرت یونس(علیه السلام) نیز مدتى از میان قوم خود پنهان بود.(3)
پس غیبت امام زمان(علیه السلام) از دیده ها، موضوع تازه اى نیست و این غیبت هر چه هم به درازا بكشد نمى تواند بهانه انكار اصل وجود مهدى(علیه السلام) گردد. اساساً هر چه كه از راه نقل متواتر ثابت شود، اما انسان نتواند آن را تجربه یا مشاهده كند، نمى تواند آن را انكار یا در پذیرش آن تردید كند، چون این تواتر در نقل اطمینان آور است. در غیر این صورت، بسیارى از مطالب مسلّم و ضروریات دین در معرض انكار و تردید قرار خواهد گرفت با این حال باید گفت: در حدّ فكر بشرى ما، شناخت فلسفه غیبت ممكن است و آن این است كه از آن جا كه خداوند متعال اراده فرموده كه بسط عدالت و گسترش توحید را در سطح جهان به وسیله او قرار دهد و این آرزوى بزرگ و آرمان متعالى پس از گذشت مدت زمانى تحقق پذیر خواهد بود، یعنى دورانى كه عقل بشرى به كمال برسد و آمادگى فكرى براى آن مرحله پیدا كند و جهان با اشتیاق، از موكب آن امام عدالت گستر و آزادى بخش استقبال كند، طبیعى است كه اگر آن امام در میان مردم آشكار باشد و با آنان زندگى كند، پیش از آنكه آن مسأله پخته شود و مقدمات و زمینه لازم و مناسب آن فراهم گردد، سرانجام و سرنوشت او سرنوشت پدران بزرگوارش خواهد بود، یعنى شهادت. و پیش از آنكه آن هدف و آرمان بزرگ به دست او تحقق یابد كشته خواهد شد.
در برخى روایات اهل بیت به این حكمت اشاره شده است:
امام باقر(علیه السلام) فرمود: حضرت مهدى(علیه السلام) پیش از ظهورش غیبتى خواهد داشت. راوى پرسید: براى چه؟ فرمود: از بیم كشته شدن.(4) یعنى غیبت، براى جلوگیرى از كشته شدن پیش از تحقق آن هدف مورد انتظار است.
در روایات، جهات دیگرى هم براى غیبت او ذكر شده است، همچون آزمایش و امتحان مردم در عصر غیبت، تا معلوم شود تا چه حدّ در راه ایمان و اعتقاد، ثابت قدم و استوارند.(5)
 

1 . اعراف: 142.
2 . نساء: 158.
3 . صافات: 140.
4 . كمال الدین، صدوق: ص481، باب 44، حدیث 8.
5. سیماى عقاید شیعه، ص 258.
 




طبقه بندی: پرسش و پاسخ،
برچسب ها: فلسفه غیبت، غیبت، پرسش وپاسخ، ظهور، منجی، منتقم،
[ پنجشنبه 18 اسفند 1390 ] [ 06:46 ب.ظ ] [ علی محمودی ]
نظرات
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آرشیو مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب